أخبار

السوبرانو العالمية تكشف تفاصيل زواجها بلندن

السوبرانو العالمية تكشف تفاصيل زواجها بلندن
فاطمة سعيد
محمود ناجح
قالت السوبرانو العالمية فاطمة سعيد إن مسيرتها في الموسيقى والغناء ممتدة منذ سنوات، حيث أوضحت أنها درست حوالي 9 سنوات، وحصلت في البداية على درجة البكالوريوس في الموسيقى من ألمانيا في البداية، وكشفت تفاصيل الدبلومة التي حصلت عليها.
وتابعت فاطمة خلال حوارها مع الإعلامية منى الشاذلي في برنامج «معكم»، بعدما حصلت على البكالوريوس درست بعد ذلك دبلومة في الأوبرا من إيطاليا، وعادت لألمانيا وحصلت على درجة الماجستير في الموسيقى، وهذا مشوارها التعليمي.
وأضافت خلال لقائها: «بعد الدراسة بيكون قدامنا اختيارين، إما بنروح نتعاقد مع دار أوبرا ونبقى جزء من فرقتها أو بنختار العمل الحر.. فأنا قررت أجرب أكون حرة رغم إن ده فيه مخاطرة أكبر، لأن مش ضروري يجيلي شغل باستمرار، لكن ده بيديني فرصة اشتغل مع الناس اللي أنا حباها».
واستكملت: «أنا فريلانسر، وشغالة بطريقة حرة جدا.. لأن صعب عليا أوي النهاردة في الغنا حد يقولي أغني إيه، لذلك قررت أكون حرة رغم إن الأسهل أكون جزء من فرقة، لأن مثلا وقت كورونا اتبهدلنا ومكنش في شغل، لكن المهم أكون بشتغل اللي بحبه».
وواصلت فاطمة سعيد: «الموسيقى دي مزاج والأوبرا دي مزاج عالي جدا.. صعب أوي عليا ابقى في مجموعة ويتقالي أغني إيه ويتحط جدول للي هغنيه».

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
Verified by MonsterInsights